Andy Warhol(a), født i Pittsburg, USA i 1928, er én af de kunstnere der med sit visuelle udtryk har været med til at ændre normen for, hvordan vi idag ser kunst og forstår os selv.
Kunst ‘bør’ altid ses i lyset af sin samtid og i kølvandet på 1950ernes højkonjuktur løsriver den amerikanske kunstscene sig fra europas dominans og kulturelite og brager igennem med den nye stil POP ART, hvor hverdagsgenstande gøres til ikonkunst.
POP ARTEN søger at integrere kunsten i samfundet gennem brug af det kommercielle udtryk fra rekalmetryk og tegneserie, og stilen prikker ved den stadig aktuelle debat, om hvor vidt et stigende vareforbrug erstatter menneskelige relationer.
New York overtager Paris’ rolle som førende kunstcentrum og det er her vi møder Andy Warhol første gang, som illustrator i reklameverdenen med sin ’the blotted line’. Denne baggrund bliver kendetegnende for hans senere produktioner hvor design, grafik og farvesans forenes.
Andy Warhol anvender banaliteten som stilelement, og fremhæver gennem sin brug af ‘ikke rum’, mangel på skygger og stærke farver i rene flader, det vulgære i massekulturen.
Mest kendt er han for sine ‘Socioty Portraits’: reproduktioner i silketryk med foto, gentagelse og seriegrafi med hvilke han opnår stjernestatus både for sig selv og sine portræterede kunder.
Udover at vise tidens ansigter, ‘portræteres’ også konservesdåser, colaflasker, blomster, bananer og i 60’erne sætter Andy Warhol også skulpture i masseproduktion. Dette kræver plads og ’The Factory’ åbnes som et sølvbeklædt værested for venner, kreative superegoer og kunstneren selv.
Senere eksperimentere Andy Warhol med stumfilmens langsommelighed. Dette gøres i sort/hvid film som ’Kiss’, ‘Eat’ og ’Sleep’, hvor tiden står stille og realtiden fordufter. Herefter producers de såkaldte ’screentests’, som er 3 minutters levende portrætter eller stilbilleder, som bæger præg af anti-instruktør og voyerisme.
Et af mine absolutte favorit værker af Andy Warhol er udover de tidlige tegninger ’The Chealsy Girl’. En film opdelt i et farvet og sort/hvid parallelformat, som en levende udgave af kunstnerens kendte portrætter.
Andy Warhol var ikke kun nyskabende i sin kunst men også i sin opfattelse af sig selv som kunstner. Han vedkendte sig at være en kommeciel kunstner eller forretnings kunstner, som han selv betegner det, hvor money, work og good business alle er dele af kunsten.
Foto: Andy Warhol ‘Mick Jagger’